Det er 12 år siden trioen Sinikka Langeland, Kåre Nordstoga og Lars Anders Tomter ga «Maria's Song» på platemerket ECM. Nå er trioen her med oppfølgeren «Maria Magdalena» - en plate som både setter balladetoner fra Solør, Telemark og Gudbrandsdalen opp mot Johann Sebastian Bachs (1685-1750) toner.
Nå er det ikke helt åpenbart at folketonene fra Norge skal kobles opp mot Bachs musikk, men resultatet er igjen av det gode slaget - på lik linje med innspillingen fra 2009.
Ved siden av folketonene har Kåre Nordstoga tatt for seg «Fantasia sopra Christ lag in Todesbanden» BWV718, «Konsert i G-dur» BWV 592 og «Allein Gott in der Höh' sei Ehs» BWV664 - mens bratsjisten Lars Anders Tomer formidler Bachs «Cellosuite nr.6 i G-dur» BWV1012 - men altså her på bratsj.
Jeg kan tenke meg at et slikt prosjekt - sammen med innspillingen fra 2009, vil gjøre seg i et kirkerom. Da kan man få satt historien og musikken inn i en ramme som kan formidle en musikalsk helhet som er interessant.
Når jeg lytter på denne platen isolert, så føler jeg at noe dramaturgi mangler i et slikt prosjekt, men bevares - musikerne gir oss en meget god formidling av de gitte tekster og Bachs musikk.
Sinikka Langelands stemme og henne kantele-spill er selvsagt nydelig - og hennes ledsagende musikere formidler Bachs musikk på en flott måte - som vi er blitt godt vant til opp gjennom årene.
SINIKKA LANGELAND: «Maria Magdalena»
Sinikka Langeland, kantele - Lars Anders Tomter, brats - Kåre Nordstoga, orgel
LAWO Clasics LWC1228 (2021)
Spilletid: 71:07
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar