torsdag 2. desember 2021

Maria Magdalena og Sinikka Langeland

 


Det er 12 år siden trioen Sinikka Langeland, Kåre Nordstoga og Lars Anders Tomter ga «Maria's Song» på platemerket ECM. Nå er trioen her med oppfølgeren «Maria Magdalena» - en plate som både setter balladetoner fra Solør, Telemark og Gudbrandsdalen opp mot Johann Sebastian Bachs (1685-1750) toner.

Nå er det ikke helt åpenbart at folketonene fra Norge skal kobles opp mot Bachs musikk, men resultatet er igjen av det gode slaget - på lik linje med innspillingen fra 2009.

Ved siden av folketonene har Kåre Nordstoga tatt for seg «Fantasia sopra Christ lag in Todesbanden» BWV718, «Konsert i G-dur» BWV 592 og «Allein Gott in der Höh' sei Ehs» BWV664 - mens bratsjisten Lars Anders Tomer formidler Bachs «Cellosuite nr.6 i G-dur» BWV1012 - men altså her på bratsj.

Jeg kan tenke meg at et slikt prosjekt - sammen med innspillingen fra 2009, vil gjøre seg i et kirkerom. Da kan man få satt historien og musikken inn i en ramme som kan formidle en musikalsk helhet som er interessant.

Når jeg lytter på denne platen isolert, så føler jeg at noe dramaturgi mangler i et slikt prosjekt, men bevares - musikerne gir oss en meget god formidling av de gitte tekster og Bachs musikk.

Sinikka Langelands stemme og henne kantele-spill er selvsagt nydelig - og hennes ledsagende musikere formidler Bachs musikk på en flott måte - som vi er blitt godt vant til opp gjennom årene.

SINIKKA LANGELAND: «Maria Magdalena»
Sinikka Langeland, kantele - Lars Anders Tomter, brats - Kåre Nordstoga, orgel
LAWO Clasics LWC1228 (2021)
Spilletid: 71:07

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar